Vi har sedan Atlantöverfarten haft problem med vår svirvel som sitter på förstaget och är en del av vår furler eller Rullfocksbeslag/system. Den har inte velat rotera som den ska. Att ta ner och kontrollera vad som är fel är inte så himla enkelt. Vi måste ta loss den från aluminiumprofilen som seglet hissas i, och för att lossa den måste vi koppla bort motorn och växellådan och få loss förstagswiren som går rakt igenom växellådan. Ett jobb som Jonas av förklarliga skäl har gruvat sig inför. Att låta Amels serviceverkstad på Martinique fixa det var ju iofs ett alternativ men ändå inte. De skulle ha minst 20.000 SEK för jobbet……..
Så när vi fick höra att Graham, en av våra båtgrannar är en fd riggare och har haft en egen riggverkstad, så vågade Jonas sig på jobbet. Graham lovade att hjälpa till om det skulle behövas.
Så Jonas lossade på akterstagen lite grand. Spände ner en Vectran lina mot stora knapen på fördäck för att agera som temporärt förstag. Seglet togs ner och sedan började Jonas skruva loss prylarna i fören. Det tog några timmar och en massa fula ord men så var allt bortmonterat inklusive svirveln.
När den togs bort från förstagsprofilen rasade kullagerkulorna ut ur svirveln. 44 st små kulor 9,5 mm i diameter över hela däcket! Ingen i vattnet!
![]() |
![]() |
Svirveln monterad på förstaget | Isärtagen. röret till vänster är trasigt |
![]() |
|
Den eländiga lilla kulan |
Förstagsprofilen säkrades mot mantåget och sedan började operation svirvel.
Det visade sig efter ett tag att en liten plastplupp som gör att kulorna inte kan åka ut hade försvunnit, en kula hade hamnat i hålet, gnagt sönder ett plaströr som isolerar svirvelmetallen från aluminiumet i profilen och demolerat kulan. Så nytt plaströr beställdes från Amel, nya kullagerkulor inköptes hos den lokala skeppshandlaren och petades in på rätt ställe. Svirveln är som ny igen! 6 dagar från det vi beställt plaströret från Frankrike kunde vi hämta ut det i Tullen här i Chaguaramas! Plaströret sattes på plats och allt funkar galant igen. Kostnad? ca 700 kr.
![]() |
![]() |
Den lilla plastpluppen som hade försvunnit och orsakat så mycket problem | Trasigt resp. helt plaströr. |
Under tiden har Jonas plockat bort den gamla färgen på höljet till furlermotorn. Ja, plockat! Höljet är gjort av aluminium och det har börjat korrodera vilket gör att färgen bubblar upp och släpper. Så nu har höljet blivit ordentligt rengjort, och får ny fin färg.
Hölje till furlingmotorn och växellådan.
Monterat och klart nu skall bara seglet på plats.
Längst bak på båten så har vi en fastmonterad fender, en bumper. Materialet i den börjar bli lite ålderstiget och går sönder väldigt lätt. För två år sedan gjorde vi vid den och nu var det dags igen. När Jonas monterade tillbaka den förra gången gjorde han det väldigt ordentlig för att vi inte skulle få vattenläckage via bultarna. Han ångrade sig lite nu. Det fick bankas ganska ordentligt från insidan för att den skulle lossna. Sista biten bändes den loss från utsidan. Vilket resulterade i att den naturligtvis hamnade i vattnet. Jonas var snabbt i vattnet han med och lyckades fånga den innan den flöt iväg. Puh hade kostat en halv förmögen het att ersätta den. Så nu ligger den i tryggt förvar i sittbrunnen och slipas, spacklas och målas den med.
Det börjar bli lite trångt i sittbrunnen med allt som förvaras där. Det regnar såpass ofta och mycket att vi inte vill förvara sakerna på däck.
Jo, vi har delvis nytt kapell oxå. Sytt i vinyl denna gången istället för Sunbrella Kapellväv. Får se om det håller längre.
Det är ju inte bara Jonas som jobbar och fixar. Jag gör så gott jag kan med mina händer som inte mår så bra efter Chikungunyan. Här är några exempel.
En massa flaggor
Något att förvara flaggorna i
Öglan i vår repschackel har töjt sig någon cm vilket gör att det blir lite problem uppe i masttoppen. Så jag fick göra en ny ögla. Den vita är originalet.
Snart är vi klara för att kasta loss för nästa säsong. Skall bli spännande och se vart vi seglar.
Ordlista:
Svirvel: en mackapär som sitter på förstagsprofilen som man fäster seglet i. Hissar upp till toppen och gör så att man kan rulla in seglet på förstaget.
Förstagsprofil: Ett runt “rör” av aluminium, som sitter utanpå wiren som går från masttoppen ner till däck. Det finns två skåror i profilen som man fäster seglet i. Vi har två lika skåror vilket gör att vi kan hissa två segel på samma förstag och en anordning på svirveln som gör att vi kan fästa segel nr två utan att ta ner segel nr 1.
Furler: Hela anordningen som gör att man kan rulla upp seglet på förstagsprofilen, även kallat Rullfocksbeslag.
Förstag: Wiren som löper inuti förstagsprofilen och som är den viktigaste wiren för att hålla masten på plats.
Vectran: Ett otroligt starkt material som man tillverkar tamp av. Det kan utan problem ersätta en wire.
Tur att ni är händiga så att ni kan fixa saker själva..
Här hemma är det gruggigt väder som gör det olustigt att jobba utomhus.
Bra att du hade en ordlista för oss landkrabbor.