Jösses vad det var långt från Portsmouth till Bénodet i Frankrike. Fast egentligen inte. Vi hade ca 370 nm dvs ca 100 nm kortare än från Brunnsbüttel till Portsmouth, men denna var såååååå tråkig.
Vi hade väldigt svaga vindar hela tiden och naturligtvis rakt i nosen. Så det var motorgång i 2,5 dygn. Vi var visserligen 3 st att dela upp nätterna på så av den anledningen var det lättare. Nej, det som gjorde det så trist var ETA (Estimated Time of Arrival) Ena gången man tittade så var det kl 0600 den 1 Juli nästa gång var det kl 2300 den 30 juni. Allt beroende på strömmarna som som mest var ca 3 knop med eller emot. Lite lätt frustrerande men vi kom fram till slut. Igår kväll vid 22 tiden så hade vi efter lite palaver fått knutit fast båten vid en flytbrygga.
Akter om den blå båten ska vi knyta fast oss
Idag har det varit ganska behagligt varmt. 23-25 grader och solen har gömt sig bakom molnen mest hela tiden. Fast när den tittat fram har temperaturen raskt stigit några grader.
Efter en underbar lunch på en restaurang nere vid vattnet, (jag och Philip åt husets hemmagjorda hamburgare och Jonas en tallrik med Havets frukter) beslöt jag och Jonas att vi skulle ta och utforska byn på andra sidan viken.
Är inte färgen på dessa blommor beroende av PH-värdet i jorden? Hur kan de då vara så olika färger????
Philip erbjöd sig raskt att köra oss över och sedan komma och hämta oss. Efter att ha strosat omkring ett tag hittade vi en slaktare och inhandlade lite kött att grilla till middagen och lite Jambon a la Bayonne. Det var inte alls som Bayonneskinka hemma i Svedala, nej här påminde den mer om Parmaskinka. Vanlig hederlig varmrökt skinka verkar besvärlig att få tag på, men jag har inte gett upp än.
Vi fortsatte promenaden och gick tillbaka ner till hamnen, tog en öl på en bar Le Transat (Här vimlar det av minitransat och Transat båtar (en sorts tävlings segelbåt)
Helt plötsligt kom en livs levande Laban gående. De är för härliga
Nåväl det var dags att ringa efter vår chaufför, han skulle komma genast. Vi såg hur han började köra, så helt plötsligt åkte han åt andra hållet (bakåt) och vi såg hur han jobbade med startsnöret. Han fick igång motorn igen kom några 100 meter närmare oss så dog motorn igen och han flöt iväg med strömmen. Det var ca 2 knops ström fast den gick inåt, inte ut åt havet som tur var.
Efter ytterligare några tröstlösa försök att få motorn att fungera såg vi hur han tillslut förtöjde vid en boj. Tror ni att han hade sin mobil med sig? Nej det hade ju varit smart…..
Jag tog taxibåten tillbaka till Marinan (3€ för en tur på 500 meter!) som tur var, hade grannbåtens besättning kommit hem och de hjälpte gärna till att hämta hem den havererade jollen och sedan körde han även och hämtade Jonas som var kvar på andra sidan.
Vad som hade hänt? Jo antagligen hade det kommit in lite luft där man ansluter bensinslangen till motorn. Jonas kopplade loss slangen och satte dit den igen och motorn funkade perfekt igen. Skönt att det var så enkelt och så himla skönt att vi fick någon som kunde bogsera hem Philip.
Slutet gott allting gott.
Snygg hantering av ert skeppsbrott. Själva lyckades vi med konststycket att hälsa på (stor) sten vid Skåre. Ville ”testa” Sjöräddningssällskapet, resultat, 8 min efter samtal var de på plats, dvs klart godkännt”. Båten ligger nu tryggt på varv i Smyge (igen). Båtlivet är härligt, var rädda om er!
Ann-Christine o Leif
Men Leif då, man ska ju akta sig för stora stenar speciellt de som gömmer sig under vattnet.
Hoppas att det inte blev ett alltför stort hål i båten.
haha, det hela paminner mig om nar motorn havererade for mig och dig mamma nar vi hade scout seglings traning i hollviken :p om jag inte ar helt fel pa det, var inte det samma anledning som philip hade? ah well 🙂
ser mycket trevligt ut! kan inte vanta tills jag far chans att halsa pa 🙂