Hej vad det blåser

Vi har nu legat i vår vinterhamn några veckor. Några varma veckor. Vi har haft temperaturer på strax över 30 grader så det har blivit många dagliga promenader till stranden som ligger bara någon minut från båten.

I slutet på oktober kommer det väldigt ofta en storm från syd. Förra året uteblev den, till allas förvåning och istället fick Kreta den kallaste vintern på 20-25 år.

I år har stormen inte uteblivit. Däremot så är det ingen av alla vädersidor vi har tillgång till som har förutspått denna vind. Jag tittade alldeles nyss på en av vädersidorna och enligt den har vi vindar på mellan 5 och 10 m/s. HAHAHAHA

Det började redan igår strax efter lunch med lite moderata vindar uppemot 15-18 m/s. Några byar var uppemot 20 m/s. Vinden kom från syd ända tills det var dags och lägga sig då vred den mot ost och blåste rakt in i akterkabinen. Fönstret fick stängas för våra täcken ville inte ligga kvar på oss!!

Det blir ett herrans oväsen i en hamn när det blåser. Tampar som slår mot master, förtöjningstampar som gnisslar (fast det hör man mest själv) Vinden som viner mellan alla master och vant.

Vindriktningen är från syd så vi har satt upp 3 av 4 av våra kapellsidor och får på så sätt lä. Och bastu! Solen gassar och det blir olidligt varmt. Lämnar man sittbrunnen för att kolla fendrar eller gå på toa så slås man av hur varm vinden är. Sahara ligger ju inte mycket mer än ca 300 km söder om oss så vinden hinner inte bli sval. Det känns som om man står framför en gigantisk fön!

Vi ligger som 3:e båt från kajen vid en flytbrygga. Närmast kajen låg en motorbåt, sedan har vi våra kompisar på Louvic. Motorbåtsägaren var lite bekymrad igår kväll, han tyckte att vi tryckte för mycket på hans båt. Tyvärr var det inget vi kunde göra åt detta, mer än att vi flyttade en stor kulfender till hans sida av Louvic. Motorbåtskillen var jättenöjd!.
I morse kom han tillbaka och var inte lika nöjd längre. Fendrarna mellan hans båt och kajen pressades alldeles platta. Så han bestämde sig för att i 18 m/s flytta båten. I motvinden skulle han då vrida upp fören in i vindriktningen, vilket han inte lyckades med helt och hållet utan fastnar med sina fendrar i vårt ankare och fastnar nästan på våra förtöjningslinor i fören. Han lägger i backen och gasar liiiite för mycket. BRAK KRASCH BANG han kör aktern rakt in i kajen men en ordentlig skada som följd. Nu är motorbåtskillen ARG. Han rycker och sliter i backslag och gasreglage och lyckas få ut båten utan fler skador.
Vår båt fick inga skador och förtöjningslinorna i fören höll som tur var.

Enligt alla prognoser vi läst och tittat på skulle vinden avta nu i eftermiddag, men inte då. För en timme sedan hade vi några byar med vindstyrkor på runt 25 m/s. När vinden lugnar sig lite mellan byarna går det ner till ca 15 m/s då känns det som vindstilla.

Tankarna går automatiskt till ett annat oväder, på en annan kontinent. Orkanen Sandy som är på väg in över amerikanska ostkusten. Ett blåsoväder som är mer än 800 km i diameter! Med stadiga vindar på runt 75 knop dvs strax under 40 m/s och så vindbyar på detta!
Många båtar som seglar på Amerikanska ostkusten seglar i ett träskområde/naturlig kanal (Internal Coast Way, ICW) som går ungefär från Florida och upp till iallafall Cheesapeak Bay och Delaware. Det området skiljs från Atlanten med ett relativt lågt rev, kanske 1-2 möh. Orkanen Sandy höjer vatten nivån med ca 3 meter vilket gör att de omkring 8 m höga vågor som bildas slår över landtungan. Så jag hoppas innerligt att de som sökt skydd i ICW har räknat med detta och har hittat både våg och någorlunda vindlä.

 

Oväder till trots så blir man hungrig. Det är dags att börja med middagen, idag blir det spagetti m köttfärssås. Enkelt o gott.

3 kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s