Så fick vi då äntligen våra nya solpaneler. Jonas borrade och popnitade och skruvade och fixade och en eftermiddag senare var panelerna på plats.
De gamla vi hade var det något fel i plasten på, den blev bara mattare och mattare och solcellerna producerade mindre och mindre el. Teknikhamstern, vår leverantör gick med på att byta ut dem på garanti. Solcellerna ger ett tillskott på 8-9 A när solen skiner och det gör att vi under dagtid går ungefär +/- 0 och att vi inte behöver köra dieselgeneratorn mer än en gång per dag. Det kommer att märkas på dieselkontot!
De små panelerna närmast kameran är inte utbytta, ni ser skillnaden.
Vid lunch dagen efter kastade vi loss och hade tänkt att segla till Aten området via Korint Kanalen. Väderprognoserna sa NV 10-15 knops vind. Kanon när vi går mot ONO. Men vädret hade inte läst den prognosen. Vi hade vinden rakt i nosen de första 3 timmarna och för svag vind för att kryssa. Sedan dog vinden ut helt i någon timme. Efter ett tag kom vinden tillbaka från V ca 10 knop, snabbt hissade jag upp genackern (japp själv!) och den satt uppe i ca 4 timmar. Under 2,5 av dem loggade vi mellan 8 och 9 knop! Ca 10 sjömil innan bron vid Patras (Greklands tredje största stad) över Korintbukten dog vinden igen och vi fick gå för motor resten.
Som vanligt hade jag första vakten, Jonas drog sig tillbaka strax efter 21. Jag visste att vi hade en stor bro framför oss, och jag tycker inte riktigt om att gå under broar. Oavsett om man har 10 meter till godo uppåt så ser det ut som om man skall fastna med masten. Nu skulle jag dessutom gå under denna bro när det var mörkt. Hur ska jag se var bro-pelarna är? Är de belysta? Mycket trafik? Många frågor rusade runt i huvudet innan jag fick fram fram vår pilot, där stod det klart och tydligt vad som gällde. Och att jag skulle kalla upp trafikkontrollen för att begära tillstånd att passera. Det var helt OK att passera och han talade dessutom om var jag skulle passera. “On the south side, one tower to starboard and three towers on portside” Jag var som ett stort frågetecken, torn?? Ett på styrbord och tre på babord?? Fattade ingenting. Men OK tack så mycket och Klart slut.
Nu är klockan ungefär 2230 och jag har 1 timme kvar till bron. Det är mörkt ute och ALLA stadens ljus är tända. Hopplöst att försöka hitta någon blinkande fyr när allt runt om kring blinkar eller att se en liten grön eller röd lanterna när det är fullt med röda och gröna reklamskyltar.
Men jag tog kikaren och stod och studerade bron. Plötsligt trillade 10-öringen ner. Tornen killen pratade om är ju bropylonerna och dom är 4 till antalet. Så enkelt det blev helt plötsligt. Nu skulle man ju då haft ett häftigt kort på bron i mörkret med alla lampor men det ville sig inte. Jag och kameran har inte riktigt samma syn på detta med mörker kort. Men jag har bestämt mig för att överlista tekniken en vacker dag.
Vi kom under bron utan problem. Lätt som en plätt, fattar inte vad jag oroade mig för.
Efter bron blev det inte speciellt mycket enklare.
Strandkanterna är tättbebygda område hela vägen. Enda sättet att “se” vart man skulle var dels på sjökortet som visade kursen vi lagt ut, men det kan ju vara fel på sjökorten, så man vågar inte lita till 100% på dem. Radarn är ju då ett ypperligt hjälpmedel
Det som är färgat är alltså hinder av något slag, i detta fallet land. Den runda färgade i mitten av bilden är störningar vi får när vi skruvat upp känsligheten på radarn. Vi tar hellre det bruset och ser små fiskebåtar i mörkret/dimman.
Men vi var ganska snart förbi det smala och tättbefolkade området och resten av mitt pass förflöt lugnt. Kl 0230 väckte jag Jonas för då ville jag sova.
Jonas pass förflöt väldigt lugnt och stilla och kl 7 väckte han mig till en ny strålande dag.
Några timmar senare var vi framme vid Korintkanalen, men det får bli ett eget inlägg.
Va skönt, att allt gick bra. Jag förstod, att du var ganska så ängslig för bron. Kram