Messina sundet har man ju hört talas om. Mest i skrämmande ordalag. Strömt, blåsigt och oförutsägbart väder.
Jo, så kan det väl vara detta triangelformade sund mellan tåspetsen på Italien och Sicilien. Den smalaste passagen är i norr och sedan vidgas triangeln ju mer söderut man kommer. Här är det enda stället i Medelhavet som det finns tidvattenströmmar!
När vi närmade oss inloppet från norr hade vi svaga vindar och medström. Trots det var det kraftiga strömmar med både stående sjö och virvlar. Så det var lite spännande ett tag innan vi hade kommit ur det hela.
Vi följde den Sicilianska kusten då vi skulle bunkra diesel i Messina. Själva tankstället låg ca 1 sjömil norr om hamnen. Vi gick för motor och hade medström på 3.5 knop! Det är mycket. När man då förflyttar sig med 10 knop över grund händer allt så fort. Så helt plötsligt var vi framme vid tankstället.
En ynklig liten metallbrygga som stack ca 20 meter ut från stranden. Dvs den låg då tvärs strömmen och vinden som hade börjat ta fart. Vi skulle alltså pressas mot bryggan i 3,5 knops ström och med en ökande nordlig vind. Nej tack, vi avstår. Motsatta sidan kunde vi inte se om det gick att lägga till på. Men vi hade ett alternativ till. Reggio de Calabria ungefär mittemot Messina. Där skulle vi även kunna tillbringa natten.
Så vi ändrar kurs och går mot Reggio. Väl framme visar det sig att hamnen är mer eller mindre full och väldigt trång. Även denna hamn ligger i Nord-Syd men med en pir mot norr som stoppade den mesta strömmen, men inte vinden som nu var uppe i ca 10 m/s. Men de hade ju dieselpumpar! Vi lägger till längs piren som går i öst-väst, dvs vinden pressar oss mot piren. Men det är mer OK här efter som det är en hel mur, inte en stålbalkskonstruktion. Vi får hjälp av ett gäng killar att lägga till. Och vi pratar lite med dem och de säger att vi måste prata med Kustbevakningen om det är OK att ligga kvar där vi ligger över natten. Njae sa vi, vi hade tänkt fortsätta efter att vi har bunkrat diesel. Diesel? Näää det går inte. Dom har stängt.
Och närmsta dieselställe var Messina, som vi kom ifrån och nästa söder ut låg sydost på fastlandet. Helt fel håll. Suck. Det var bara att kasta loss igen och gå tillbaka till Messina. I motvind och motström….. Vi bestämde att vi stannar över natt i Messina och tankar vid slackvatten i morgon förmiddag.
Vi fick en plats i Messina, det var inga problem, en flytponton med fingrar (smala bryggor mellan varannan plats) kombinerad med Med-linor i vattnet. Vi tyckte det var lite overkill med OK då, det finns väl någon anledning. Och jo, den anledningen heter färjor och lotsbåtar. Färjorna var inte så farliga de körde förbi relativt sakta utan att riva upp så mycket svall. Men lotsbåtarna. De körde förfullt och deras svall gjorde att det ryckte och slet i förtöjningarna. Vid några tillfällen trodde jag att förtöjningstamparna skulle ryckas sönder.
Messina fick vi bara en snabb titt på, vi kom in sent på em skulle handla och sedan lämna på morgonen efter. Men Messina stad kändes bra mycket trevligare än Palermo. Renare och mer underhållet.
En tjusig staty av Poseidon eller Neptun. Om nu inte det är samma gubbe förstås??
Vi hade 4 uppdrag i Messina
– tanka diesel
– fylla på matförrådet
– fylla på camping-gas flaskorna (alternativt byta)
– posta ett kuvert.
2 avklarade 2 kvar. Diesel och camping-gas gick inte att fixa i Messina. Nordanvinden som skulle komma vid lunch kom redan vid 10-tiden. Och den blåste fort. Så vi skippade dieseläventyret och lämnade strax före lunch för att segla vidare söderut längs Siciliens kust. Om inte förr så borde vi hitta diesel i Syracusa.
Tänk om man hade en Dieselmaker som gick på havsvatten………
Neptun i Italien när ni kommer till Grekland så blir det Poseidon, viktigt att komma ihåg eftersom ni ska offra till denna gud för att få bra segelväder, annars blir det bara höga vågor och motvind. Kram<3