Det första långa benet

Söndag 20 juni kl 1040 lämnar vi slussen och kör ut i Elbe. Vi är påväg!!

Vi har västlig vind 8-10 m/s, medström och vi tuffar iväg mot nordväst. Efter ca 2 timmar passerar vi Cuxhafen, vi går för motor och har vinden i nosen. Vinden har ökat till 10-12 m/s. Ytterligare 2 timmar senare kan vi stänga motorn och hissa segel. Vinden har mojnat något och vi seglar på en bidevind. Vågorna som rullar in mot båten har färdats lång väg på Nordsjön och är ganska så höga.

Vi beslutar att inte ha något vaktschema ikväll, jag känner mig så ringrostig och vädret är inte det roligaste. Vinden är i och för sig stadig men det är väldigt guppigt och slagit och många vågor sköljer över båten och in över sittbrunnen, framifrån. Vi upptäcker att vårt nya fina kapell inte håller riktigt tätt. Men det får vi åtgärda en annan gång.

Vi seglar i ca 9 knop och det känns lite läskigt att segla så fort i mörkret, så vi minskar segelytan något.

Måndag 21 juni
Det börjar ljusna strax efter 4 och vid 0430 går Jonas och lägger sig för att sova någon timme. Vinden ligger nu runt 10 m/s, och vågorna har minskat vilket gör att seglingen börjar bli behaglig. Eller också har man vant sig. Jonas blir avlöst i kojen 2 timmar senare, då orkar jag inte hålla ögonen öppna längre. Jag blir väckt efter några timmar och då har Jonas frukosten klar. Han är en riktig pärla.

Första dygnet i siffror:

dygnsdistans: 165 nautiska mil
snittfart: 6.9 knop över grund
Topp fart: 10,4 knop

Vid lunch har vinden vridit så att vi kan hissa gennackern. vind omkring 5 m/s vågorna betydligt snällare. Men efter en timme fick vi ta ner gennackern igen. Vinden har dött fullständigt och det är dags att starta motorn igen.

Vi har fått soligt och fint väder, vågorna är borta, kvar är endast dyningarna. Men de gör bara att båten rör sig väldigt mjukt och ner.

Tisdag 22 juni

Vid 2-tiden kommer vi till trafiksepareringen utanför Hoek van Holland innan dess ville Jonas inte gå och lägga sig så vi riggar upp PC och högtalare i sittbrunnen, poppar en stor skål med popcorn och tittar på film. Vi hinner med 1,5 film innan vi måste ägna oss åt omgivande båtar en stund. Sedan går Jonas och lägger sig och jag kan fortsätta titta på 1,5 film till.
Vi gör vaktombyte strax innan 0600 och jag väcks efter några timmar av att Jonas har frukosten klar. Ingen segling på hela natten och det lär inte bli någon under dagen heller. Vattnet ligger nästan spegelblankt.

Vid 14 tiden korsar vi trafiksepareringen strax norr om Dover. Nästan inga båtar alls att hålla undan för. Himla skönt, för de är så rackarnas stora de där containerfartygen. Inte heller när vi korsar leden Dover – Calais får vi några problem med andra fartyg, det är bara att tuffa på.

Natten mellan tisdag och onsdag har jag klart för mig att tricolorer och båtar utan AIS borde förbjudas! Tricolorer är hopplösa att bestämma riktningen på vilket gör att du bara ser lampan som än visar rött än visar grönt. Vart är han påväg???
Likaså fiskebåtar borde vara tvingade att ha AIS. De far ju fram och tillbaka som jojjoar. När man tror att man passerat och allt är under kontroll, ja då kommer de farande bakifrån och trots att de då är upphinnande så tar de ingen som helst hänsyn. Om man inte vill bli nerseglad så får man flytta på sig.

Dygnsdistans: 155 nautiska mil
Snittfart: 6,7 knop

Onsdag 23 juni

Kl 0840 puttrar vi in i Gosport Marina och kan förtöja båten. Det känns ganska bra och vi känner oss väldigt stolta över att ha fixat denna 3 dygns segling utan problem.

Nu ska vi spola av båten och bli av med allt salt och vi skall koppla in oss på elen. Där blev det då problem. Vi trodde vi hade alla möjliga och omöjliga el-kontakter, tur att det finns både skeppshandel och marin-el affär här.

Totalt seglad distans: 467 nautiska mil med en snittfart om 6,5 knop.