Det var dags för veckans varmkörning av motorn. När man ligger stilla så här länge som vi gjort nu, 4 månader i marina!!, så måste motorn varmköras lite då och då och för att inte glömma det hela så gör vi det varje måndag. Vi passar då även på att lägga i backslaget så att propellern får snurra runt och propellerbladen får röra på sig.
– Va? Propellerblad är väl fasta??? Idag så finns det många typer av propellrar och vi har en med flöjlande propellerblad vilket innebär att de ställer in sig i rätt vinkel till vattenströmmen beroende på hur fort vi kör. Lagren på vår propeller är öppna vilket gör att havstulpaner och annat skröfs gärna växer inne bland kullagerkulorna. Så av den anledningen måste propellern jobba lite emellanåt.
Nåväl, motorn startades och det lät väldigt konstigt från kylvattnet. Motor av, Jonas ner i motorrummet och kontrollerade saltvatten intaget till motorn.
Så här ser ska det se ut
Detta är själva filtret, nere i röret växte de största havstulpanerna vi någonsin sett. 2,5 cm i diameter och drygt 3 cm långa vilket gjorde att de täckte nästan hela vatten intaget! Så efter 10 minuters idogt skrapande lyckades Jonas rensa bort det värsta och motorn får nu ordentligt med kylvatten.
Ni verkar ha en egen drivbänk med groddar i
Kylvattenintaget. Dags för lite biogasenergi
Och kanske moullefritte..;-)
Går det inte att ta en gummimatta och fästa
Ett snöre i varje hörna och sedan föra den under båten i snörena, för att sedan spänna upp den vid hålet.
Då blir det ” nixsnacks” (som den ryske bartendern sa när han serverade vodka i vattenglas…;-)))
Kram på er ”kyckling gungor…”
Skickat från min iPhone
Bästa hälsningar
Erik Leander
Ljungsätersvägen 2c
23641 Höllviken
0739-830001
erik@leander.se
Har du inte skrivit om detta tidigare tycker mig känna igen problemet.
Tur iaf att ni kollar såå att inte problemen kommer ute till havs.