LÖRDAG Seglet levererades vid 6-tiden på fredagskvällen och hissades i ca 10 m/s i hamnen. Som tur var hade vi vinden rakt i nosen så det gick lätt att få genuan på plats igen. Genuan är nu utrustad med ett snyggt och prydligt grått UV-skydd, hoppas att det håller mer än 2 år.
Vi kastade loss vid 9.30 tiden. Vi seglade fram till farleden under bron då vi satte motor. Vi hade kunnat fortsätta segla men då farleden är trång och det var förvånansvärt många båtar ute, valde vi motorgång. Och tur var väl det. Strax efter bron mötte vi 4-5 båtar som kappseglade, de seglade på en bidevind och låg väldigt tätt. Vi var fullständigt övertygade om att de skulle krocka.
När vi korsade Femarnsundet hade vi bra vind, 10-12 m/s halvvind, och ganska kraftig sjögång. Vågorna var nog uppemot 4 meter och då vi fick dem rakt i sidan rullade Lady Annila ganska ordenligt. Både jag och Erik var lite gröna i ansiktet. Men det gick över när vi fick sjölä av Lolland efter ca 1 timme. Meteorologerna hade lovat avtagande vind, men dom hade nog glömt att berätta det för vinden. Vi märket inte mycket av det avtagande förrän vi var nästan framme vid Klintholm på Mön. Sista biten en härlig slör på nästa platt vatten. Det var lite fullt i hamnen men vi hittade en plats innanför en holländare. Jonas backade snyggt och prydligt Ladyn på plats. Den stackars holländaren trodde att vi skulle ramma honom. Han stog helt paralyserad på däck och bara tittade, ganska blek i ansiktet. Men vi missade honom med flera meter, så det var lugnt.
SÖNDAG Dags för sista etappen, Klintholm – Falsterbokanalen. Men vinden lös med sin frånvaro så det var bara till att starta motorn och autopiloten och slå sig ner i ett hörn och njuta av tillvaron. Ca 5 timmar senare var vi hemma efter en lugn och händelselös resa.