Dag 9, 22 december

Hissade vår genacker idag på förmiddagen för att få mer fart på båten och minska rullandet. Sättningen av seglet funkade med en gång. Annars brukar det strula och trassla ihop sig. Vi ökade farten med ca 1,5 knop och båten stabiliserade sig. Så efter 1,5 dygn med motor kunde vi äntligen segla igen. Genackern fick vara uppe i princip hela dagen, men vi tog ner den till kvällen

I dag har vi varit flitiga. Det har fixats och donats överallt på båten. Jonas och Philip har flyttat blocken som har med preventer-gajen till storbommen att göra. Så är det något som går sönder där nu så är det ett block. Lite billigare att ersätta än det som drogs sönder härom dagen (som antagligen bara behöver lite svetsning.). Även skotvagnen på styrbordssidan är fixerad lite bättre nu. Det var ett litet spindelnät av tampar på däck innan.
Jag har bytt lakan, skrivit rent recept, lagat lunch, middag och gjort en rostbiff.

Det låter ju inte så betungande egentligen, men tänk också på att båten rör sig ganska kraftigt hela tiden. Så man kan väldigt sällan jobba med två händer samtidigt.

När det var dags för mig att gå och sova någon timme innan första nattpasset, så började det låta från fiskespöt. Vi har NAPP!!! snabbt in med seglen för att minska farten och Jonas börjar veva in reven. Vi fick upp en “Scabbard Fish” eller på portugisiska en Peixe Espada. Googla så ser ni hur den ser ut. Den blir lunch i morgon då den inte var så stor, ca 1 m lång men det är bara mitt sektionen som har så mycket kött att det är lönt att rensa och filéa.

Vi ser emellanåt några små fåglar här ute. De flyger ca 2 dm ovanför vattenytan och är i storlek som en svala och ser ut att vara svarta. Hur i hela friden kan de vara så här långt från land??? Undrar vad det är för fåglar, är det någon som vet?

Position kl 1100 UTC 22 december 2013:  22 37,4 N  039 30,6 W
Dygnsdistans: 145 sjömil
Kvar till mål: 1245

Lunch: Tysk bratwurst med stekt ägg
Middag: Citronkyckling med impotatis

Antal flygfisk på däck: 1

 

Ordlista:

Preventer-gaj: En lina som man spänner från bommen och ner mot däck och leder till sitbrunnen för att kunna kontrollera bommens rörelser. När man seglar på läns som vi gör är det lätt att vinden kommer för om seglet och vill tvinga över bommen till andra sidan av båten. En sk ofrivillig jipp. De ör oftast vädligt kraftiga och det är lätt att bommen går sönder. Därför spänner man upp linor, en åt babord och en åt styrbord för att förebygga (prevent) en ofrivillig gipp.

3 kommentarer

  1. Ohoj och hej på er.
    Verkar som om ni har en fin passage så här långt (förutom motor timmarna)
    Ser allt framför mig, hur ni med god fart rullar och sätter i sjön.Längtar ut där igen.
    God jul önskar Ragnar och Ritva på True Love ( båt på land i Agios Nickolaus och vi i tvsoffan)

  2. God Jul på er alla
    Hoppas det finns klappar till alla
    Snart kan ni på Trinidad tralla

    Falleralla..//-;)))

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s