Besök och hittills tuffaste seglingen

Vi fick besök på båten av Karl-Otto och Anna-Petra med barn. De flög till Teneriffa för en semestervecka och besökte oss på båten några gånger. Det var mycket trevligt! Sol och bad från båten blev det en hel del.

Los Christianos_012-

Tyvärr så blev det inget La Gomera med dem som vi tänkt då både Anna-Petra och dotter led av sjösjuka. Istället så blev det valsafari på ett gungigt hav utan flickorna.

Det var många båtar ute för att titta på valarna så kom vi inte så nära att vi såg vad det var för sort, men det var spännande ändå.

Los Christianos_033-

Efter några dagars umgänge så blev det väderomslag med kraftig sydlig vind och då ankarviken vi låg i gav väldigt dåligt skydd för allt utom nordligt så bestämde vi oss för att gå tillbaka till Gran Canaria.
Prognosen var 15-20 knops vind från norr under natten, vilket skulle ge oss en behaglig halvvind tvärs över sundet till Gran Canaria. Så vi bestämde oss för att lämna kl 0100. Jonas gick och lade sig och jag hade första “vakten”. Det kändes väldigt konstigt att ha en vakt när vi låg för ankare, men å andra sidan så fick jag bakat bröd, städat och sjöstuvat. Jag väcker Jonas vid 0130 när jag är klar med brödbaket och vi plockar upp ankaret och ger oss iväg. Jag kryper ner i kojen och ser fram emot en god natts sömn. Ha!

Prognosen stämde inte alls. Vi fick vinden nästan rakt i nosen och stadig vind på 35 knop och byar upp mot 50 knop. Höga vågor som ömsom bröt över hela båten och ömsom bara försvann under båten med kraftiga smällar i skrovet. Jag fick ligga på tvären i kojen för att försöka hålla mig kvar i sängen. Sova? Inte mycket.
Sittbrunnskapellet höll inte tätt för de kraftiga sjöarna som slog över båten så det blev en mycket blöt natt för Jonas. Vid 8-tiden på morgonen bad Jonas om att få bli avlöst, vi hade då kommit i våglä från Gran Canaria och vinden vred mot halvvind. Seglingen blev helt plötsligt behaglig igen. Våra planer var att fortsätt upp mot Las Palmas med så blev det inte. Vid lunch hade vi rundat den sydöstra “hörnan” och skulle få en nordväst, upp mot Las Palmas. Enligt prognosen alltså. I verkligheten blev nord till nordost dvs rakt i nosen och vi skulle få en kryss i 30 sjömil och ganska så kraftiga vågor. Efter ca 1 timme utan att ha kommit så speciellt långt och konstaterat att vi inte skulle vara framme förrän till midnatt, tidigast. Då vände vi och gick in i Pausito Blanco för att slicka våra sår och sova ordentligt. Vi ankrade upp i någorlunda lä och fick en skön eftermiddag i solen.
Jonas gjorde en koll i motorrummet, som han alltid gör efter en segling. Konstaterar att vi fått in vatten i transmissionen. Vi måste upp på land och byta olja och packningar. Som tur var hade de en travell lift i hamnen och de hade tid att lyfta oss samma dag. Upp på land, Jonas fixar vad som fixas skall och sedan tillbaka i vattnet igen ca 2 timmar senare. Det var nog ett rekord tidsmässigt. Vad som störde oss mest var att vi bytte packningarna runt propelleraxeln i våras när vi var på land och de borde ha hållit i ca 2 år. Som vanligt är det ju så att man får vad man betalar för. Vi köpte packningarna i en vanlig järnaffär och antagligen klarade de inte värmen från friktionen när propellern snurrade, utan töjde sig och började släppa in vatten. Nu satte vi dit en originalpackning från Amel istället och håller tummarna att den håller den utlovade tiden. Det blir lite dyrt i längden att lyfta båten varje halvår.

Dagen efter så plockar vi upp ankaret och fortsätter vår resa norrut. Fortfarande kryss, men lite mindre kraftig vind och vågorna var inte fullt så höga längre. Det tog oss 10 timmar att kryssa en sträcka som fågelvägen var ca 30 sjömil. I fortsättningen vägrar jag kryssa och Jonas är benägen att hålla med.

Väl framme i skymningen så hittar vi en plats på ankringen och somnar gott efter en god middag. Dagen efter så blir det impregnering och lagning av några sömmar i kapellet.

Inne i hamnen har antalet ARC-båtar ökat betydligt. Det är ju bara några veckor kvar nu tills de skall ge sig av. Det sjuder av liv och rörelse överallt och att titta på alla båtarna är ganska intressant. Otroligt vad många olika varianter det finns.
Xar, en X-Yacht på 50 fot, kommer från Falsterbokanalen vår hemmahamn, skall segla över. Vi träffar Rikard R och hans besättning några gånger. Lite kul att ha en båt man känner som seglar med i detta stora race över Atlanten.

Vi har nu bestämt datum för vår översegling. Om vädret tillåter, så lämnar vi Las Palmas den 14 December 2013 för att segla över till Karibien.

Vi kommer att uppdatera bloggen regelbundet så om ni vill är ni välkomna att följa med oss hemifrån sofforna. Bilder blir det inte förrän vi kommer fram. Vi räknar med att resan kommer att ta ca 20 dagar.

2 kommentarer

  1. Känns lite oroligt när ni drar i väg västerut, hoppas i alla fall att ni slipper stormar och hårt väder och att strömmar o vindar går i rätt riktning.
    Ni lär väl i alla fall slippa att kryssa om ni inte måste vända. Vi önskar er en bra seglats. Kram till er alla från oss båda önskat Mormor o Morfar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s