Efter mycket om och men fick vi äntligen upp båten på land. Det här med organisation och planering funkar inte så bra i det här landet, även om ambitionen finns. Så det blir till slut att den som tjatar mest blir den som står i tur. Sedan kan det finnas hur många turlistor som helst. Det spelar inte så stor roll.
Nåväl vi kom upp iallafall. Det är alltid lika spännande
Det tog någon timme sedan var vi på vår landplast. Vi hade tur och hamnade väldigt nära Marinans faciliteter. Eftersom vi inte kan använda toaletterna ombord så länge vi är på land, och allt gråvatten (disk, tandborstning, handtvätt osv) måste samlas upp i en hink, hissas ner och tömmas. Så var det väldigt skönt att vi fick nära till toan.
Marinan skulle tillhanda hålla en stege åt oss, och det gjorde dom. Att den sedan var lite kort spelade väl ingen roll, ni har ju fått en stege. Suck
Tillsammans med vår badstege så funkade det iallafall.
Att göra listan när vi stod på land var
* Ta bort den gamla bottenfärgen
* Höja vattenlinjen och måla en ny, chiliröd
* Byta lager i propellern, ta bort gammal epoxi på propellerbladen och polera upp dem
* Byta transmissionsolja till propellern
* Måla på ny bottenfärg, inkl grundfärg (primer) totalt 6 lager
* rengöra och vaxa sidorna
För att ta bort den gamla bottenfärgen fanns det några olika vägar att gå,
* hyra in någon, hade varit väldigt praktiskt men gör ont i plånboken
* Skrapa och sandpappra
* Använda ett färgborttagningsmedel.
Vi gick på den sista lösningen. Ett företag i England, Reactive Resins. De har en produkt som heter Stripp-It, ett färgborttagningsmedel som inte påverkar gelcoaten (plasten i skrovet). Så det införskaffades.
Den aktiva beståndsdelen är Kaustiksoda som är väldigt frätande vilket gjorde att Jonas som skulle hantera det hela, fick ha ordentligt skydd på sig. Regnställ, Sydväst, glasögon, gummihandskar och plastpåsar på fötterna. Alla skarvar, ärmar och ben, tejpades. Sedan kunde han börja jobba. Kladdigt var det och varmt, även utan regnställ svettades man rejält. Stackars Jonas, men han bet ihop.
För att Stripp-It skulle få maximal verkan så var den tvungen att hållas fuktig under minst 12 timmar. Det löste vi genom att vi applicerade på eftermiddagarna och sedan täckte vi med GladPac. Funkade kanon första natten. Andra natten började det blåsa och GladPacen blåste bort. Stripp-It hade naturligtvis torkat. Men när vi spolade vatten på så började det fräsa och bubbla igen, så vi lät det vara i någon timme till och sedan gick det lätta att få bort det hela.
Det hade varit betydligt enklare att hantera Stripp-It om vi hade stått på en spolplatta, haft en KRAFTIG högtryckstvätt och en heltäckande skyddsdräkt med visir för ansiktet.
Jonas och Johan skrapade och spolade och efter några dagar så var det mesta av den gamla bottenfärgen borta. Vår båt hade minst 7 omgångar med bottenfärg, med primer emellan. Puh, tur att vi valde färgborttagningsmedlet annars hade vi stått där än och skrapar och slipat.
Vattenlinjen var lite för tight målad så den verkliga vattenlinjen låg några cm över det bottenmålade området. Vilket gjorde att vi fick grönt skägg som vi fick skrapa bort ungefär 1 ggr per månad. Därför bestämde vi oss för att måla om vattenlinjen och höja den från midskepps till aktern. Totala höjningen blev 10 cm. Vattenlinjen var tidigare orange, nu är den läckert vinröd
Så var det då propellern. Den demonterades relativt lätt, bara några få svordoms ramsor så var alla delarna demonterade. Sedan så polerade Jonas bort den gamla epoxin med hjälp av en hård lumptrissa på vinkelslipen och jag efterpolerade med Autosol. Bronspropellern såg ut att vara av guld…..
Vi har ju en flöjlande propeller, dvs propellerbladen vrider sig till rätt läge beroende på vattenströmning och antal varv den snurrar och riktning. Det innebär att varje propellerblad har 2 kullager. Vår propeller är en tidig modell och vi har öppna kullager, och de slits dels av användandet men även pga att havstulpaner och andra små snäckdjur bosätter sig i kullagerutrymmet. Det var ett litet pusslande och trixande men tillslut var alla 6 lagren på plats och propeller kunde monteras igen.
Ny bottenfärg skulle målas. Vi grundade med 2 lager primer, tjusigt ljusgrå och sedan blev det 4 lager med svart bottenfärg. Nästa gång skall vi ha två olika färger på bottenfärgen och måla vartannat lager med ny kulör, så att man ser vad man gör. Svart på svart är spännande.
Jonas polerad sidorna så att de blev som speglar! Hoppas det håller lääääänge.
Nu ligger vi för ankare och pustar ut samt gör klart det som vi inte hann innan, dvs polera och vaxa ytorna ovanför däck. Det är ganska skönt att göra sådant jobb när man ligger för ankare. blir man för svettig är det bara att hoppa i plurret och svalka sig.
En riktigt bra vår rustning tycks det! Skönt att göra den i bra väder….
Och med tanke på att allt blev avklarat på 16 dagar! Jo det kändes faktiskt lite konstigt att hålla på och vårrusta utan att frysa a**** av sig.
Jistanes vilket jobb ni lagt ner, färgborttagningen måste ha varit en mardröm, måste ge Jonas en eloge men in i skiten och jobba har jag sett honom göra förut. Bra kämpat Jonas. Måste vara skönt och glida ut på havet med nymålad botten och allt genomgånget.
Lycka till på färden hoppas vi kan ses i Portugal till hösten.
Kram från oss här hemma
Hoppas Ni får en riktigt fin seglats framöver och särskilt nu efter att jobb med båten.l
Bra jobbat – nu är ni värda att åter njuta..