Segling 2021

At last we are back on the blog again. We have updated the design but also and most important A Translation Feature is added. Just choose the preferred language in the menue to the right.

Nu äntligen är vi tillbaka igen. Har förstått att ni saknat mina små rapporter från våra seglingar och vårt liv.

Har uppdaterat layouten här på bloggen också och även lagt till en översättningsknapp. Bara att välja vilket språk man vill ha texten översatt till. Super enkelt. Kvalitén reserverar jag mig för däremot.

Livet har verkligen varit upp och ner sedan i januari 2019, då vår äldste son blev diagnostiserad med hjärntumör som han avled av 1 augusti 2020. Det var tuffa månader då vi dels var i Singapore under 3 månader för att stötta och hjälpa till och sedan var jag, Annsofie, nästan 5 månader i Sverige för att leta lägenhet till son och sonhustru och hjälpa dem komma igång i Sverige. Sonhustrun fick strul med visumet så några månader var det bara jag och sonen.

Seglingen 2019 och 2020 blev inte mycket mer än att vi låg för ankare i några veckor här i hemma viken eller i Rio Formosaområdet ca 30 sjömil från Portimao.

Men å andra sidan så fick vi renoverat och fräschat upp båten, så nu är hon nästan i skick som ny.

Taket över sittbrunnen har fått en ordentlig och välbehövlig uppfrächning. Det var det jobbet som tog mest tid i anspråk, Jonas lade ner ca 600 timmar på att få ordning på det. Han hade god hjälp av vår gode vän Kenneth på El Cordero. Så nu ser taket ut så som vi ville att det skulle sett ut från början …

Vi har byggt en båge över aktern med plats för 3 solpaneler, vi har renoverat taket över sittbrunnen och satt dit ytterligare 2 solpaneler, så nu har vi 5 x 367 W vilket ger oss ca 1800W. I samband med detta byttes även invertern till en på 5000W och batteribanken utökades till ca 675Ah på 24v. Nu är vi nästan helt självförsörjande på el och kan köra allt utom tvättmaskinen och aircondition på förnyelsebar energi. Det känns helt rätt.

Vår gasolspis slängde vi ut, då glaset i ugnsluckan som gått sönder skulle kosta väldigt mycket att byta. Ersättningen blev en induktionshäll med 2 plattor från Kenyon och en varmluftsugn från Steba. Vilket lyft det blev. Svalare att laga mat och mindre fett efter matlagningen (gasen producerar ju en del fett när den förbränns) Visserligen måste jag se till att laga mat under dygnets ljusa timmar, men det är bara en vanesak, att äta middag lite tidigare.

Det har blivit nya segel också. Genuan som vi köpte ny 2006/2007 gav upp efter drygt 10 år och många tiotusen sjömil. North som levererade gjorde ett riktigt bra jobb. Det mest fantastiska är att inte ett enda stygn har behövts sy om under denna tiden. Lite smått otroligt faktiskt.

Salongen har fått nya dynor, så nu sitter vi skönt igen.

Livflotten som har varit ett strul att hitta bra förvaring för ombord har äntligen fått ett stationärt hem på/i mantåget som kommer att underlätta enormt om vi skulle behöva använda den.
På Super Maramun finns det iofs ett dedicerat fack för livflotten, men den är för tung för att lyfta upp därifrån för en person och då skulle man behöva använda ett fall från mesanen och wincha upp livflotten. Det tyckte vi var alldeles för omständligt och dessutom blev det väldigt mycket kondens i det facket. Så vi har under några år förvarat livflotten på akterdäck, bredvid jollen, men det har inte heller varit optimalt. Därför känns det väldigt skönt att vi äntligen fått till en bra placering.

Bommen till stormasten, fick vi lite bry med, då den sprack i en svetsfog där skotlinan var fäst i bommen. Även fästet hade blivit deformerat, så det var bara att lyfta ner bommen och ta den till svetsaren på varvsområdet. Han gjorde ett fantastiskt jobb med nytt storskotsfäste som även lagade sprickan. Att vi då dessutom var tvugna att lacka om bommen var inte heller någon nackdel.

Vår jolle, en Caribe CX8, är en riktig pärla tillsammans med vår Parsun tvvåtakts utombordare på15 HK. Men åldern tar ut sin rätt även där. Men inget värre än en ordentlig service av motorn och en ordentlig renovering av botten på jollen kunde råda bot på. Jonas fick skära bort ca 30% av bottenplasten, fylla med divinycell och sedan plasta igen hålen. Nu är bottnen styvare än ett stålskrov. Ända sedan vi köpte jollen 2006 har vi haft problem med att vatten trängt in genom gelcoaten och plasten och stannat kvar i utrymmet mellan yttre och inre botten. Vi har aldrig lyckats tömma ut allt vatten och det har alltid varit fuktigt vilket gjort att plasten har ruttnat. Men nu är vi av med det problemet.
Motorn har gått lite knaggigt de senaste åren, trots att vi gullat med den varje år sedan vi köpte den 2011. Men nu bad vi ett proffs om hjälp och motorn blev som ny. Utombordarkillen upptäckte att en av de två tändspolarna var kass och var imponerad över att vi fått fart på motorn överhuvudtaget.

Sedan dyker det ju upp en massa andra småjobb också som att el-motorn till watermakern började muttra och bråka, men efter nya kol blev den god och glad igen. Att det inte fanns rätt sorts kol att köpa skapade lite huvudbry men vi tog hem motorn till lägenheten, monterade de nästan rätta kolen kopplade till en borrmaskin som roterade rotorn och slipade till kolet. Tog väl några timmar om dagen i en knapp vecka innan det var klart.

Så nu är vi väl rustade för 4 månader på havet. Tanken var från början att vi skulle sjösätta i mars/april och börja en långsam segling till Grekland. Men den här eländiga pandemin och vaccinationer har fördröjt det hela med 1-2 månader. Så vårt mål för sommarens segling är att segla till och runt Sardinien och sedan tillbaka till Portimão igen.

Ser verkligen framemot att få börja skriva och berätta för er igen.

Vi har även tänkt att filma lite mer och lägga upp till er. Men inte här på bloggen utan på You Tube. Ni hittar oss om ni söker på sailinglifese, precis som på Facebook och Instagram.

Här har taket precis kommit på plats. Solpanelerna skall monteras och stöttorna skruvas fast i hålen.
Archen med tre solpaneler
Spisen precis inmonterad, ej provkörd
Nya dynor i salongen
Livflottens nya hem. Inte riktigt färdigt med fastsättningen än.
Botten på jollen, före
Den dåliga plasten bortskuren och utrymmet fyllt med divinycell
Fjärde och sista lagret med glasfibermatta.
Spacklat och grundat och nu färdigmålad botten. Bättre än ny.

3 kommentarer

  1. Yiiipee! Ska bli jättekul att följa! Hälsar GE

    Skickat från min iPhone

  2. Tack för att vi får följa er igen. Kram till er båda från oss i Höllviken.

Lämna en kommentar